10 meest voorkomende fouten

Na analyse van schadegevallen heeft DJI een lijst gepubliceerd met de 10 meest voorkomende fouten door piloten. De volgende lijst is een vrije vertaling van het originele engelstalige topic: http://forum.dji.com/thread-35648-1-1.html

1. Het uitvoeren van het Combination Stick Command tijdens een vlucht

Een vaak voorkomende fout bij onervaren piloten is het per ongeluk uitvoeren van een Combination Stick Command wanneer het toestel reeds opgestegen is. Dit commando stopt de motoren (ook tijdens de vlucht) en mag na het opstijgen enkel uitgevoerd worden in een noodgeval. Bestuur je toestel steeds gecontroleerd en met minimale stuurbewegingen.

Het Combination Stick Command is het commando waarmee je de motoren start: beide sticks naar beneden en naar elkaar toe of beide sticks naar beneden en van elkaar weg. In geval van nood kan dit eveneens gebruikt worden om de motoren te stoppen, zelfs tijdens een vlucht.

2. Loskomende propellers

Wanneer de propellers onvoldoende stevig gemonteerd worden bestaat het risico dat ze loskomen tijdens de vlucht. Controleer steeds of de propeller vast op de motor gedraaid is alvorens op te stijgen.

3. Return To Home crash

Wanneer er achter een obstakel gevlogen wordt bestaat de kans dat de verbinding verbroken wordt, het toestel zal dan een Return To Home prodedure uitvoeren en kan tegen het obstakel aanvliegen. Zorg er steeds voor dat de hoogte van de Return To Home procedure hoger is ingesteld dan het hoogste obstakel in de omgeving (MC Settings -> Advanced Settings -> Failsafe mode).

4. Noodlanding ver weg van de thuislocatie

Wanneer je batterijvoltage een kritisch niveau bereikt zal het toestel automatisch terugkeren naar de thuislocatie, indien deze procedure door de piloot geannuleerd wordt zal het toestel uiteindelijk een noodlanding uitvoeren. Het toestel blijft bestuurbaar maar zal gedwongen hoogte verliezen, de piloot zal dan een alternatieve landingsplaats moeten zoeken.

5. Vliegen buiten visueel zicht

Het vliegen buiten visueel zicht is gevaarlijk omdat je het overzicht op de omgeving en het gevoel van hoogte en afstand verliest. Obstakels zoals elektriciteitskabels zijn eveneens slecht zichtbaar op het beeldscherm.

6. Achterwaards vliegen zonder visueel zicht op het toestel

Achterwaards vliegen zonder het toestel in het oog te houden is zeer gevaarlijk aangezien je obstakels op deze manier niet kan zien. Blijf niet op het scherm staren, hou het toestel steeds goed in de gaten.

7. Binnenshuis vliegen

Door het ontbreken van een vaste GPS positionering tijdens een vlucht binnenshuis zal het toestel zijn positie minder goed kunnen behouden. Het kan hierdoor voor onervaren piloten moeilijk zijn om het toestel onder controle te houden. Leer vooraf het toestel buiten in een open ruimte te besturen zonder GPS postitionering door over te schakelen naar Attitude modus (A).

8. Return To Home manuele landing

Indien het toestel het kritische batterijvoltage berijkt en zich verder dan 20 meter van de thuislocatie bevindt dan zal hij een Return To Home uitvoeren. Indien de piloot het toestel dan (nog steeds verder dan 20 meter van de thuislocatie) manueel aan de grond zet zonder de Return To Home procedure te annuleren dan zal het toestel automatisch weer opstijgen om opnieuw naar de thuislocatie terug te vliegen.

Indien je het toestel verder dan 20 meter van de thuislocatie manueel wilt landen dan dien je eerst de Return To Home procedure te annuleren.

9. Ongeschikte vliegomgeving

Een ongeschikte vliegomgeving is vaak de oorzaak van een crash. Vermijd vluchten in de buurt van hoge gebouwen, stroomcentrales, zendmasten, hogespanningsleidingen en alle bronnen van radiosignaal of electromagnetische storingen.

10. Remafstand

Hou er rekening mee dat het toestel een zekere remafstand zal hebben in functie van zijn snelheid. Hou voldoende afstand van objecten en voorzie een extra veiligheidsmarge of verlaag je snelheid.